Wat kun je tegen snurken doen?

Snurken kan erg vervelend zijn. Niet alleen gaat de kwaliteit..

Wat kun je tegen snurken doen?

Snurken kan erg vervelend zijn. Niet alleen gaat de kwaliteit van je nachtrust achteruit, maar ook kan het erg storend zijn voor je partner. Als je zo nu en dan een keertje snurkt is er op zich weinig aan de hand, maar gebeurt het regelmatig? Dan is het goed om het snurken tegen te gaan. Maar welke maatregelen kun je zoal nemen? Lees verder en je weet het.

Beperk het gebruik van alcohol

Alcohol verslapt de spieren, dus ook je tong. En laat het nu net je tong zijn die tijdens het slapen naar achteren kan zakken, waardoor het snurkgeluid ontstaat. Kortom, als je vaak snurkt en ook alcohol drinkt, dan is het aan te raden om het gebruik van alcohol te beperken of er helemaal mee te stoppen.

Slaap op je zij

Bij veel mensen ontstaat het snurken doordat de tong tijdens het slapen na achter zakt. Daardoor is het beter om op je zij te gaan slapen. Wanneer je op je zij slaapt, is het belangrijk dat je het juiste hoofdkussen hebt, anders krijg je al snel last van nek- en schouderklachten. Waar het om gaat, is dat je de ruimte tussen je schouder en het hoofd goed kunt vullen met het kussen, zodat je in een ontspannen houding voldoende ondersteuning van het kussen krijgt.

Probeer een snurkbeugel

Een snurkbeugel zorgt ervoor dat je onderkaak tijdens het slapen niet na achter zakt. Hoewel een snurkbeugel niet voor iedereen de oplossing is, ervaren veel mensen een vermindering van het snurken door het gebruik van de beugel. Een op maat gemaakte anti snurkbeugel biedt het meest comfort, al zijn er ook instapmodellen om te ervaren of een beugel het gewenste effect heeft. Dergelijk standaard beugels zijn al vanaf een paar tientjes te koop.

Naast snurkbeugels zijn er ook andere anti-snurk producten, zoals kinbanden en neusspreiders. Neusspreiders gebruik je als je via je neus snurkt. De spreider zorgt er namelijk voor dat de neusvleugels niet dicht kunnen klappen.

Eet niet vlak voor het slapen gaan

Wanneer je een zware maaltijd nuttigt en je kort daarna gaat slapen, komt er meer druk op je longen te staan en wordt de ademhaling verstoord. Je ademhaling versnelt, waardoor er meer lucht door je longen circuleert en de kans op snurken groter wordt. Krijg je dus vlak voor het slapengaan een hongerig gevoel? Dan is het beter om een licht verteerbare snack te eten.

Snurken en verkoudheid

Bij verkoudheid raakt je neus verstopt, waardoor je door je mond gaat ademen. Het door de mond ademen vergroot de kans dat je gaat snurken. Ben je dus verkouden? Neem dan zo snel mogelijk maatregelen om de verkoudheid te behandelen. Denk bijvoorbeeld aan het nemen van voldoende rustmomenten, zodat je lichaam sneller kan herstellen en het eten van vitaminerijk voedsel.

Wat is jouw tip?

Natuurlijk zijn er nog veel meer tips tegen snurken. En we willen ook zeker niet stellen dat je met tips uit dit artikel je snurkprobleem definitief kunt oplossen. Omdat ieder mens anders is, werkt de ene maatregel voor de ene persoon wel en heeft het voor de ander niet of nauwelijks effect. Heb je nu zelf nog een goede tip tegen snurken? Stuur ons dan een bericht. We zetten jouw tip graag bij dit artikel.


Home